Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації нерухомого майна

Це питання врегульовано статтею 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації» від 25.12.2015 р. №1128.

Зазначені документи передбачають не лише порядок судового оскарження поведінки державного реєстратора та суб’єктів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, але і можливість звернення з даного приводу до Міністерства юстиції України чи його територіальних органів.

Територіальні органи Мінюсту уповноважені розглядати скарги на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів, за винятком випадків прийняття рішень «про державну реєстрацію прав», оскільки це питання належить до компетенції Міністерства юстиції України. Також територіальні органи Мінюсту можуть розглядати скарги на дії та бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав, під якими розуміються виконавчі органи місцевого самоврядування, державні адміністрації та інші акредитовані особи. Скарги до територіальних органів подаються за місцезнаходженням суб’єкта, поведінка якого оскаржується.

Що стосується Міністерства юстиції України, то воно розглядає скарги на рішення державного реєстратора «про державну реєстрацію прав». Винятком з цього правила є випадки, коли таке рішення було прийняте на виконання судового акту або в разі, якщо відносно об’єкта нерухомості існує судовий спір. Крім того, Мінюст має право розглядати скарги на рішення, дії та бездіяльність своїх територіальних органів, фактично виступаючи в якості другої інстанції. Для вирішення цих питань при Міністерстві юстиції України діє комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Важливо відзначити, що Мінюст не є судовим органом, а тому розглядає скарги виключно через призму поведінки державного реєстратора чи суб’єкта державної реєстрації, а не інших осіб. Наприклад, якщо для проведення реєстраційних дій заявник подав документи з підробленими підписами, то переглянути його рішення в порядку адміністративного оскарження буде майже неможливо, оскільки державний реєстратор експертом не є, проводити перевірку достовірності підписів на документах права не має.

Будь-яка скарга повинна містити наступні реквізити:

  • Повне найменування та адресу скаржника.
  • Якщо скарга подається через представника, також дані представника.
  • Реквізити оскаржуваного рішення (дата, номер та відомості про особу, яка прийняла таке рішення).
  • Зміст оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності.
  • Посилання на конкретні норми законодавства, що були порушені.
  • Виклад обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги.
  • Дата і підпис.

Якщо скарга стосується рішення «про державну реєстрацію прав», то до неї мають бути додані належним чином засвідчені копії документів, які доводять факт порушення прав заявника.

У випадку подання скарги через представника до неї також додається документ, який підтверджує його повноваження. Наприклад, оригінал або належним чином засвідчена копія довіреності.

У скарзі можна ставити питання про повне або часткове її задоволення шляхом прийняття рішення:

  1. Про скасування рішення про державну реєстрацію прав.
  2. Про скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав.
  3. Про внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором.
  4. Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.
  5. Про анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.
  6. Про скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації.
  7. Про притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Мінюсту.

Розгляд питань, передбачених пунктами 1, 5 та 6, належить до виключних повноважень Мінюсту.

Для уникнення будь-яких непорозумінь з представниками Мінюсту скарга має бути подана фактично не пізніше 30 днів після прийняття оскаржуваного рішення, вчинення оскаржуваної дії або виявлення скаржником порушення своїх прав. Недотримання цього строку, так само як і порушення вимог щодо оформлення самої скарги, є підставою для відмови у розгляді вашого питання по суті.

Розгляд скарги здійснюється в порядку, встановленому Законом України «Про звернення громадян», та може тривати до 45 днів, а скарг на рішення територіальних органів Мінюсту – до 15 днів.

Про результати розгляду заявник повідомляється письмово. Відповідь має бути направлена не пізніше трьох днів після прийняття рішення щодо скарги.

Обсуждение
  1. Павел:

    Весьма эффективный способ, считаю, что дополнительная инстанция в лице Министерства юстиции как раз очень к стати. Что бы предотвратить коррупцию в суде, если заведомо знаешь ответ на свою жалобу, можно обратится с этим вопросом в Минюст, а потом на основании их решения продолжать дальнейшие тяжбы. Странно что закон принят относительно недавно.

    Ответить
  2. Александр:

    Сподіваємося, що це нововведення дійсно запрацює, я теж вважаю що цей закон повинні були внести раніше, але краще пізно ані ж ніколи. Міністерство юстицій-це саме той важіль, який потрібно було зрушити для покращення роботи та більшій прозорості цього механізму.

    Ответить
    1. Адвокат Малиневский:

      Справа у тому, що можливість позасудового оскарження запроваджено з початку цього року. Тобто, процедура не є новою.

      Ответить
  3. Ксюша:

    Так хороший спосіб, я вважаю, що додаткова інстанція в особі Міністерства юстиції якраз дуже до речі. Що б запобігти корупцію в суді, якщо заздалегідь знаєш відповідь на свою скаргу, можна звернутися з цим питанням до Міністерства, а потім на підставі їх рішення продовжувати подальші рішення проблеми. Шкода,що цей закон не прийняли раніше.

    Ответить
  4. игорь:

    Создание очередной корупционной структуры для выкалачивания денег через решение 6 человек.

    Ответить
    1. Адвокат Малиневский:

      У меня, например, три заявления из четырёх удовлетворили.

      Ответить
    2. Адвокат Малиневский:

      А то, что процедура обращения к органам Минюста слишком забюрократизирована, то это действительно так.

      Ответить
    3. нотариус:

      Выкачка денег с регистраторов и нотариусов. Не хочешь чтоб тебя лишили аккредитации, неси 10 000 минимум у.е.
      это мой частный случай!

      Ответить
      1. Адвокат Малиневский:

        Сожалею. Но есть и противоположные ситуации. Сейчас, например, готовлю документы, по которым регистратор переоформил более ста земельных участков на другую компанию, а информацию с Реестра удалил.

        Ответить
  5. Вероніка:

    Засідання комісії було 3 березня, сьогодні 4 квітня, рішення щодо моєї скарги від міністерства я так і не отримала, оскаржували те що забрали земельну ділянку. Як діяти куди звертатись ось тобі і Мін’юст. Дзовню на всі телефони та що за це відповідає ніколи її немає на робочому місті, написала запит щодо рішення на електронну — глухо!

    Ответить
  6. Вікторія:

    Підскажіть, де я можу переглянути на сайті Мінюсту, коли буде розглядатися моя скарга?

    Ответить
    1. Адвокат Малиневский:

      Вікторія, доброго дня!
      Якщо ваше запитання стосується Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстраціі, то ця інформація публікується за наступним посиланням — http://ddr.minjust.gov.ua/uk/19084a5a7ee34ad0c6c72afcfb737e58/zasidannya_komisiyi/ .

      Ответить
Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

© 2017 АДВОКАТ Малиневский