12

Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації нерухомого майна

Це питання врегульовано статтею 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації» від 25.12.2015 р. №1128.

Зазначені документи передбачають не лише порядок судового оскарження поведінки державного реєстратора та суб’єктів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, але і можливість звернення з даного приводу до Міністерства юстиції України чи його територіальних органів.

Територіальні органи Мінюсту уповноважені розглядати скарги на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів, за винятком випадків прийняття рішень «про державну реєстрацію прав», оскільки це питання належить до компетенції Міністерства юстиції України. Також територіальні органи Мінюсту можуть розглядати скарги на дії та бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав, під якими розуміються виконавчі органи місцевого самоврядування, державні адміністрації та інші акредитовані особи. Скарги до територіальних органів подаються за місцезнаходженням суб’єкта, поведінка якого оскаржується.

Що стосується Міністерства юстиції України, то воно розглядає скарги на рішення державного реєстратора «про державну реєстрацію прав». Винятком з цього правила є випадки, коли таке рішення було прийняте на виконання судового акту або в разі, якщо відносно об’єкта нерухомості існує судовий спір. Крім того, Мінюст має право розглядати скарги на рішення, дії та бездіяльність своїх територіальних органів, фактично виступаючи в якості другої інстанції. Для вирішення цих питань при Міністерстві юстиції України діє комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Важливо відзначити, що Мінюст не є судовим органом, а тому розглядає скарги виключно через призму поведінки державного реєстратора чи суб’єкта державної реєстрації, а не інших осіб. Наприклад, якщо для проведення реєстраційних дій заявник подав документи з підробленими підписами, то переглянути його рішення в порядку адміністративного оскарження буде майже неможливо, оскільки державний реєстратор експертом не є, проводити перевірку достовірності підписів на документах права не має.

Будь-яка скарга повинна містити наступні реквізити:

  • Повне найменування та адресу скаржника.
  • Якщо скарга подається через представника, також дані представника.
  • Реквізити оскаржуваного рішення (дата, номер та відомості про особу, яка прийняла таке рішення).
  • Зміст оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності.
  • Посилання на конкретні норми законодавства, що були порушені.
  • Виклад обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги.
  • Дата і підпис.

Якщо скарга стосується рішення «про державну реєстрацію прав», то до неї мають бути додані належним чином засвідчені копії документів, які доводять факт порушення прав заявника.

У випадку подання скарги через представника до неї також додається документ, який підтверджує його повноваження. Наприклад, оригінал або належним чином засвідчена копія довіреності.

У скарзі можна ставити питання про повне або часткове її задоволення шляхом прийняття рішення:

  1. Про скасування рішення про державну реєстрацію прав.
  2. Про скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав.
  3. Про внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором.
  4. Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.
  5. Про анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.
  6. Про скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації.
  7. Про притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Мінюсту.

Розгляд питань, передбачених пунктами 1, 5 та 6, належить до виключних повноважень Мінюсту.

Для уникнення будь-яких непорозумінь з представниками Мінюсту скарга має бути подана фактично не пізніше 30 днів після прийняття оскаржуваного рішення, вчинення оскаржуваної дії або виявлення скаржником порушення своїх прав. Недотримання цього строку, так само як і порушення вимог щодо оформлення самої скарги, є підставою для відмови у розгляді вашого питання по суті.

Розгляд скарги здійснюється в порядку, встановленому Законом України «Про звернення громадян», та може тривати до 45 днів, а скарг на рішення територіальних органів Мінюсту – до 15 днів.

Про результати розгляду заявник повідомляється письмово. Відповідь має бути направлена не пізніше трьох днів після прийняття рішення щодо скарги.

Нажмите здесь, чтобы оставить свой комментарий 12 комментарии